Dům módy
Výstava Dům módy se váže k problému fast fashion, fenomén rychlé módy, který mimo další důsledky zatěžuje životní prostředí a vytváří tlak na sociální podmínky zemí třetího světa, kde se vyrábí. Projekt galerie Hraničář se však věnuje jen módní tvorbě nebo přímým ekologickým a sociálním problémům s módním průmyslem, snažíme se spíše zdůraznit rychlost, která je spojená s produkcí a spotřebou módy, a která se stává charakteristikou pro celou naší společnost. Jednotlivá díla a projekty ukazují, jakým způsobem se tato rychlost levné módy vepisuje do naší každodennosti.
Již samotný prostor galerie Hraničář se v rámci konceptu výstavy částečně promění v opuštěný obchod neznámého obchodního řetězce. Přizvaní umělci prostor oživí svými projekty, jako například Iva Polanecká, která vytvořila zvukovou kulisu ze zvuků zpracování látky jako kontrast k taneční hudbě prodejen, vybízející k bezstarostnému procházení a nákupu. Prostor rychlé módy tedy není pouze fyzický, ale je prostorem naší představivosti. Jak ukazuje projekt Jana C. Lobla, móda ovlivňuje také to, jak sami na sebe nazíráme. Jsme objekty módy a marketingu, které vytváří nejenom vizuální a tělesný ideál, ale organizují náš čas a podřizují ho své rychlosti; nakupujeme stále nové, módní, ale také méně kvalitní zboží. Tuto hru s možnostmi a estetikou posouvá islandská umělkyně Guðlaug Mía Eyþórsdóttir ještě dál na abstraktní a digitální rovinu. Její instalace není jen formální hrou, ale vítá nás ve virtuálním prostředí, ve kterém hranice mezi naší identitou a obrazem, mezi možnostmi a limity, mezi uměním a módou mizí. Romana Drdová sleduje stále užší propojení módy s naším tělem. Nabízí otázku, zda budoucnost patří syntetickému, nelidskému tělu módy? Celá instalace, připomínající vystavení zbroje, ale také otevírá problém, do jaké míry můžeme módu chápat jako zbraň a do jaké míry můžeme a potřebujeme umění vyzbrojit módními prvky.
Výstavu každý měsíc oživí nově vzniklý projekt. Sezónní intervence v prvním galerijním patře výstavy Dům módy budou přinášet nové pohledy, určovat její dynamiku – zrychlovat a zpomalovat její životní cyklus. Stanou se jakousi výlohou obchodního domu, která bude lákat k návštěvě. Přineseme vám čtyři samostatné intervence umělců - Lu Jindrák Skřivánkové, Markéty Kinterové, Davida Krňanského a Marie Hladíkové – kteří budou vědomě zasahovat do již hotového diskurzu výstavy. Bude dobrodružství sledovat, kam se recepce výstavy posune.
Výstavu bude oživovat nabitý doprovodný program komentovaných přednášek, veřejných diskusí s moderátorem, animací pro školy, workshopů, vybraných filmových projekcí, koncertů a divadla.
Koncepce výstavy a doprovodných programů vzniká ve spolupráci s Deutsche Hygiene-Museum v Drážďanech, které představuje otevřené diskuzní fórum pro všechny, kteří se zajímají o kulturní, sociální a vědecké proměny společnosti začátku 21. století. Veřejný sál Hraničář má totožnou vizi stát se centrem či domem kultury, jež přispěje k obohacení místní komunity i širší veřejnosti. Spolupráce mezi institucemi probíhá v otevřeném dialogu a propojením tématických výstav, z nichž první se věnuje otázce vztahu módy a současného umění s důrazem na fast fashion.
Vystavující umělci
Ninna Berger, Romana Drdová, Guðlaug Mía Eyþórsdóttir, Juliana Höschlová, Adam Chmiel, Barbora Kleinhamplová, Jan C. Löbl, Štefan Pecko, Iva Polanecká, Dorota Sadovská, Michaela Spružinová, Marek Šefrna, Nik Timková, Ivana Zochová
Sezonní intervence
Lu Jindrák Skřivánková, Markéta Kinterová,
David Krňanský, Marie Hladíková
Otevírací doba Galerie Hraničář
po-pá : 15:00–19:30, ne: 13:00–18:00
Autor koncepce projektu
Richard Loskot
Kurátoři
Václav Janoščík, Martina Johnová, Tereza Chaloupková
Doprovodný program
Jana Baierová, Pavlína Loskotová, Tereza Haspeklová, Miloš Makovský a kolektiv Hraničáře
Produkce
Ondřej Klein
Dita Hylmarová
Aleš Loziak
Architekt
Tomáš Petermann
Fotograf
Tomáš Lumpe
Grafika
Ondřej Jiráska
Instalace
Oldřich Dvořák
Vít Ševčík
Jiří Hölzl
Poděkování
Magda Gurská
Mischa Babel
Martin Dedek
Ondřej Janek
a dobrovolníci